•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

torsdag 26. august 2010

hvorfor har ingen fortalt meg at det er så moro å sy? ;-)



Jeg er virkelig nybegynner på symaskina, men det er utrolig moro! Jeg forsøker meg fram, og har sydd noen enkle barnevesker, og ei veske til meg selv. Denne boka er til god inspirasjon, og det var der jeg fant ideen til "fiklefiller". Kjempegøy, for man kan bruke smårester, dill og dall og fargekollisjoner er bare stas på slikt. Jeg har sydd to stykker som et nyfødt tvillingpar skal få. Som fôr har jeg brukt fleece, og stoffene ellers er gammel t-skjorte, sengetøy, duker, skjorte, arvede blonder og bånd. Jeg tror nok de små fingrene skal finne noe å kjenne på og fikle med.

Det som nesten er det morsomste med denne syinga, er jakta på bruktstoff, og pulsen stiger i stoffavdeligen i bruktbutikker og på loppa. Jeg har tatt med meg noen herlige dynetrekk fra hytta, og jeg har tatt et dypdykk i duk-samlingen. Nå får jeg igjen for at hverken jeg eller generasjonene før meg har klart å kaste noe. Jeg fikk en hel pose med gamle blonder, mellomverk og broderier av mamma. Kan bli mye moro med dem, bare jeg får fiksa symaskina... jeg tror virkelig det hviler en forbannelse over meg og slike maskiner, altså! Nå har til og med den lånte maskina blitt vrang, det endte med at synåla ligner på en fiskekrok. Det er irriterende det, midt i den fine stoffposen som skal brukes til oppbevaring av skattene vi finner på danske strender om noen uker.

Ellers er det ikke bare symaskiner som krangler med meg for tida, det gjør også den eldgamle macen jeg har hjemme, og den lar meg ikke blogge hjemmefra, derfor er det litt lenge mellom hvert innlegg for tida. Pin It Now!

7 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Så gøy at du er skikkelig i gang, håper du får skikk på maskina! ☺

Hvite tulipaner sa...

Det er jo kjempegøy å sy! Jeg har hatt dilla i flere år, og det gir seg liksom ikke heller. Er stadig på jakt etter nye stoffer,hehe:)
Men det vil altså si at du ønsker deg stoffer da?Tenker litt på pay it forward-gaven ;)Farger og mønster mottas med takknemlighet!
Og når det gjelder krøll på symaskina,det gjelder å være tålmodig og snill med den,så er den snill og samarbeidsvillig tilbake har jeg funnet ut:)
Klem

NIB sa...

hei hei!
ville bare pipe om at ditt bidrag i utfordringen på nib ligger i galleri:) det ble av mystiske årsaker ikke lastet som det skulle da vi la ut, men nå er det på plass:):)

ps - det er utrolig moro å sy!! herlig innlegg:)

Randi sa...

Hei!! Trivelig at du vil bli med på lotteriet mitt! :D Helt enig, Det er kjempemoro å sy! Og man lærer heldigvis noe for hver gang man prøver!! Ha ei fin helg!!

En støvel og en sko sa...

Wow, så fine kluter du har sydd. Hadde ikke trodd du var nybegynner, du er jo kjempeflink! Å ja, kjedelig når symaskina slår seg vrang. Jeg finner at jeg noen ganger får en veldig dårlig søm, og så viser det seg at jeg har tredt i feil, selv om jeg har gjort dette tuuuusen ganger og var helt sikker på at det var rett. Tror symaskina har sin egen vilje, av og til.
Lykke til med videre prosjekt.
Klem, Sølvi

Randi sa...

Hei!! Du vant blogglotteriet! Grattis! Send meg en mail med adr di: randihusom@hotmail.com

Ellen sa...

Velkommen til sy-klubben!Jeg har også nylig oppdaget at det er gøy å sy, og for en oppdagelse.Akkurat som deg løper jeg rundt og leter etter stoffer, og det blir varmt i bringa når de fine stoffene dukker opp ja:)